میزان علوفه برای گوسفندان
نوشته شده توسط : علی پور

چکیده:
(۲۱۲۲۴ مشاهده) دوراندیشی از میزان علوفه زمینه نیاز دام برای گزینش گنجایش چرا و تولید تعادل دام و مرتع اضطراری است . نیاز روزمره به کیفیت علوفه در دسترس، وزن زنده، سن و حالت فیزیولوژیکی دام بستگی داراست . از آنجا که بیش از 20 نژاد گوسفندی با جثه‌های متفاوت از مراتع کشور به کار گیری می‌کنند، وزن مساوی واحد دامی برای هر نژاد می بایست تعیین و براساس آن نیاز روزمره علوفه تعیین گردد . در این تحقیق وزن زنده واحد دامی نژاد فشندی (با در نظر به دست آوردن متوسط وزن زنده میش‌های سه و چهار ساله) تعیین شد . بدین مراد 3 گله از بین گله‌های جانور در طالقان که بیش از 100 رأس گوسفند نژاد فشندی داشتند، انتخاب شدند . در هر گله 15 رأس میش سه ساله، 15 رأس میش 4 ساله، 5 رأس قوچ 3 ساله و 5 رأس قوچ 4 ساله تعیین که در اولِ ورود به ییلاق، هنگام خروج از ییلاق و یک توشه در زمستان، مجموعا سه بار وزن آنها اندازه‌گیری شد . هم‌چنین در هر گله نیز 5 رأس بره سه ماهه در اولِ فصل چرا، 5 رأس بره 6 ماهه در انتهای فصل چرا وزن‌کشی شدند . نیازهای غذایی آن در موقعیت نگه‌داری با دقت به وضعیت محیطی و فواصل آبشخوار (50 درصد بخش اعظم از مقدار پیشنهادی جداول NRC و فرمول پیشنهادی ماف1984) با به کارگیری از دو رویه به کارگیری از داده‌های جداول NRC و فرمول ماف محاسبه شوید . جهت تجزیه و تحلیل‌های آماری از نرم‌افزار SAS و تست فاکتوریل در قالب طرح شالوده کاملاًَ تصادفی استعمال شد . نتایج نشان بخشید که مقدار واحد دامی گوسفند فشندی 7/60 کیلوگرم میباشد . هم‌چنین متوسط وزن قوچ‌های سه و چهار ساله به ترتیب 3/80 و 3/85 کیلوگرم و بره‌های سه و شش ماهه به ترتیب 4/21 و 8/37 کیلوگرم تعیین شد . مساوی واحد دامی برای قوچ و بره‌های سه و شش ماهه به ترتیب برابر با 36/1 ، 35/0 و 62/0 گزینش گردید . در خط مش نخستین میزان انرژی متابولیسمی قضیه نیاز روزمره دام از جداول NRC (1985) استخراج شد که با احتساب وضعیت حیطه برابر با 8/13 مگاژول انرژی متابولیسمی در روز بود . در راه دوم با استعمال از فرمول ماف، اندازه انرژی متابولیسمی قضیه نیاز روزمره برابر با 8/11مگاژول گزینش گردید .

ماشین آلات تولید خوراک دام
واژه‌های کلیدی: تدبیر از میزان علوفه موضوع نیاز دام برای گزینش گنجایش چرا و تولید تعادل دام و مرتع واجب است . نیاز روزمره به کیفیت علوفه در دسترس، وزن زنده، سن و موقعیت فیزیولوژیکی دام بستگی دارااست . از آنجا که بیش از 20 نژاد گوسفندی با جثه‌های متفاوت از مراتع مملکت به کار گیری می‌کنند، وزن متساوی واحد دامی برای هر نژاد بایستی گزینش و براساس آن نیاز روزانه علوفه انتخاب گردد . در این تحقیق وزن زنده واحد دامی نژاد فشندی (با در لحاظ تصاحب کردن میانگین وزن زنده میش‌های سه و چهار ساله) گزینش شد . به‌این مراد 3 گله از در بین گله‌های جانور در طالقان که بیش از 100 رأس گوسفند نژاد فشندی داشتند، گزینش شدند . در هر گله 15 رأس میش سه ساله، 15 رأس میش 4 ساله، 5 رأس قوچ 3 ساله و 5 رأس قوچ 4 ساله گزینش که در ابتدای ورود به ییلاق، هنگام خروج از ییلاق و یک توشه در زمستان، مجموعا سه توشه وزن آن ها اندازه‌گیری شد . هم‌چنین در هر گله نیز 5 رأس بره سه ماهه در ابتدای فصل چرا، 5 رأس بره 6 ماهه در انتهای فصل چرا وزن‌کشی شدند .
نیازهای غذایی آن در وضعیت نگه‌داری با اعتنا به شرایط محیطی و فواصل آبشخوار (50 درصد بخش اعظم از مقدار پیشنهادی جداول NRC و فرمول پیشنه





:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: